Selecteer een pagina

Een website is letterlijk het visitekaartje van een bedrijf, maar wat nou als je website in zoekmachines op pagina 18 staat? Dan is het moeilijk voor jouw potentiële klanten om jou te vinden, terwijl vindbaar zijn in zoekmachines je naamsbekendheid vergroot en ervoor zorgt dat je ook meer zult verkopen.

De oplossing kan een SEO consultant zijn, die de skills heeft om ervoor te zorgen dat jouw website op een gunstigere pagina komt bij onder andere Google. De juiste kiezen kan lastig zijn, en vandaar hier 10 vragen die je kunt stellen aan jouw toekomstige SEO consultant zodat jij een goed beeld krijgt van degene die je misschien gaat aannemen, en wat je kunt doen voor je de gesprekken gaat voeren.

Als eerste: wat zoek je in een SEO consultant? Heb je iemand nodig die veel content kan schrijven en zorgt voor inbound marketing, of iemand die meer technisch is die de pagina’s die je al hebt, kan aanpassen naar SEO en meer technische klusjes moet doen? Of misschien wel allebei? Dit kan namelijk een verschil uitmaken in wat je aan je sollicitant moet vragen. Door te bedenken wat je zoekt, weet je al welke SEO vragen goed zijn om te stellen.

Als je weet wat voor soort SEO consultant je zoekt, is het tijd om een gesprek te voeren met je sollicitant. Deze tien vragen moet je zeker niet vergeten in een SEO interview:

  1. Kun je mij jouw portofolio/voorbeeldteksten laten zien? of Hoe zou jij SEO doen voor een grote website?
    Wat ik al eerder beschreef, hangt het af van welke van de twee types SEO consultant je nodig hebt. De eerste vraag zou passend zijn voor de eerste die ik noemde, voor de content schrijver. De tweede past beter bij het technische type. Aan de hand van het portofolio of de voorbeeldteksten, of het antwoord op de vraag, weet je al veel over wat je voor je hebt zitten. Als je allebei de types zoekt, stel dan beide vragen en zie wat je krijgt.
  2. Kun je mij een overzicht geven van je vorige en huidige klanten?
    Uit het overzicht dat je dan krijgt, kun je opmaken hoe effectief je SEO sollicitant is en zien dat hij/zij wel écht opdrachten krijgt en daar eerlijk over is. Als je geen overzicht krijgt, is dat sowieso al twijfelachtig, want dat bewijst dat de sollicitant niet overzichtelijk is of misschien wel geen opdrachten heeft gehad. Vraag ook of de sollicitant positieve resultaten heeft geboekt met zijn werk: zijn de bezoekersaantallen hoger geworden en is de site beter vindbaar? Je kunt ook bij vorige klanten van je SEO vragen hoe zij de samenwerking vonden en daar een conclusie uit trekken.
  3. Kun je mij vijf voorbeelden laten zien van content die je zelf geschreven hebt/SEO op hebt toegepast en dat succes had?
    Als je hiernaar vraagt, vraag dan ook waarom hij/zij denkt dat het veel bekeken werd. Welke techniek heeft de SEO consultant toegepast? Kijk of de manier waarop hij/zij het gedaan heeft, jou aanspreekt en past bij jouw website. Als je sollicitant niet weet waarom die ene pagina veel views kreeg, zegt dat hij/zij niet bewust bezig is met wat hij/zij doet.
  4. Op dit moment is er dit probleem op de site, hoe zou jij dat oplossen?
    Deze vraag moet je zeker niet vergeten, want een SEO consultant kan nog zo’n indrukwekkende lijst met klanten hebben, maar als hij/zij jou niet kunt helpen met jouw probleem, hebt je er vrij weinig aan. Lost je sollicitant het creatief en doordacht op? Dan is dat een pluspunt, want dat vertelt veel over zijn/haar creativiteit, en daar zal jij profijt van hebben.
  5. Heb je onderlinge relaties binnen Google waardoor je mijn pageviews zou kunnen verhogen?
    Een beetje SEO weet dat die ‘onderlinge relaties’ onzin zijn, want alleen de zoekmachine zelf bepaalt wie er bovenaan staan en wie niet. Als jouw sollicitant dus beweert dat hij/zij dit heeft, kun je de persoon in kwestie eigenlijk al gelijk wegsturen. Hetzelfde geldt voor een gegarandeerde plek bovenaan bij Google, want dat is onmogelijk te bereiken. Als de SEO kandidaat dit wel zou kunnen bereiken, kun je weten dat hij/zij niet genoeg af weet van SEO.
  6. Wat is jouw plan om mijn website vaker bezocht te laten worden?
    Een goede SEO consultant zal een plan in zijn hoofd hebben volgens bepaalde strategieën en zou kunnen aangeven hoe lang het ongeveer gaat duren tot u ook meer pageviews heeft. Vraag ook naar hoe de promotie op bijvoorbeeld social media zal gaan verlopen, want ook dat is een goed medium.
  7. Kun je een recente case noemen uit de media wat jij anders zou hebben aangepakt?
    Met deze vraag test je niet alleen de algemene SEO kennis van je sollicitant, maar ook of hij/zij op de hoogte is van de actualiteit, wat van pas kan komen als jij hem of haar inhuurt. Als hij/zij antwoordt met ‘uh geen idee’, is dit een slecht voorteken.
  8. Hoe meet je succes van een SEO campagne/strategie?
    Na aanleiding van vraag twee, is het handig om deze ook te stellen. Als je kandidaat namelijk niet weet hoe hij/zij het succes moet meten, kun je vraagtekens zetten bij hoe hij/zij weet dat de genoemde campagnes/strategieën bij vraag twee succes hadden, en hoe succesvol ze dan waren. Verder is het meten belangrijk omdat jouw SEO consultant dan kan laten zien door middel van bijvoorbeeld een grafiek hoe succesvol jouw site nu is.
  9. Wat is het laatste nieuws rond Yahoo/google/andere zoekmachine?
    Naast iemand die weet hoe SEO werkt en dat kan toepassen op jouw website, zoek je ook iemand die weet wat er speelt rond grote zoekmachines. Als je het zelf niet helemaal weet, zoek het dan van tevoren op, en kijk of je sollicitant de nieuwsfeiten kan opnoemen. Als bijvoorbeeld Google van strategie verandert, verandert SEO mee.
  10. Kleine vragen: ken je Buzzsumo? Wat speelt er rond Panda (content) en Penguïn (links)? Welke blogs lees je vaak? Wie John Mueller?

    Er zijn nog meer van dit soort vragen mogelijk, geen grote vragen maar toch handig om hier duidelijkheid over te hebben. Algemene kennis is nooit slecht, en komt van pas in het werk van je SEO.

  11. Kun je iets zeggen over hoe je onze samenwerking voor je ziet?
    Niet geheel onbelangrijk, want je hebt geen zin om je consultant na een paar weken te moeten ontslaan omdat de samenwerking niet loopt. Praat over hoe jullie contact gaan hebben, hoe het zit als je SEO een vraag heeft enz. Dit voorkomt onnodige discussies in de toekomst.

Verder kun je vragen wat de motivatie is van je sollicitant (waarom vindt hij/zij het zo leuk en uitdagend) en welke tools hij/zij gebruikt. Er zijn natuurlijk meer vragen mogelijk, maar dat hangt ook af van wat je precies zoekt en wilt, want het is jouw gesprek.
Bij Online Boswachters schrikken we niet van dit soort vragen. Stel ze dus gerust.