Bijna elke onderneming verlangt naar hetzelfde: groeien en groter worden. Natuurlijk wil je bekender worden, uitbreiden, en zo meer winst verkrijgen. Er bestaan veel artikelen, online (ook op ons weblog) of offline, over hoe je dit het beste en vooral het snelste kunt bereiken, met koppen als: ‘zes manieren om te groeien die je vandaag al kunt uitproberen’, ‘De beste growth-hack op het gebied van social media’ en ‘zo groeit jouw onderneming 200% binnen een jaar’.
Vermijd de vicieuze cirkels
Groeien is niet slecht, maar dat geldt niet voor alle situaties. Als je alleen maar bezig bent met ‘groeien om te groeien’ en met het ‘hoe’ van groeien, heb je kans om in een vicieuze cirkel te komen: een vicieuze cirkel van betekenisloze groei.
Groeien in een vicieuze cirkel
Die cirkel bestaat uit drie delen:
- Een beginnend bedrijf wilt investeerders en dus publiciteit, en daarvoor heeft de pers informatie nodig. Die geven ze aan de pers, in de vorm van cijfers die ervoor zorgen dat het lijkt alsof ze beter zijn dan ze werkelijk zijn (aantal downloads, registraties of bezoekersaantallen). Dit komt dan in bijvoorbeeld een krant of op een nieuwssite te staan.
- Het bedrijf is ontzettend blij met de publicatie en gaat dit vieren. Een probleem: die cijfers moeten wel waargemaakt worden. Het team krijgt dus de opdracht om dit voor elkaar te krijgen.
- Na een tijdje wilt het bedrijf weer publiciteit, en heeft daarvoor nóg hogere cijfers nodig. Het team gaat dus hard werken om die hogere cijfers te creëren.
Resultaat: Het wordt een eindeloze cirkel, met als gevolg dat de cijfers steeds hoger moeten worden. Het gevaar hiervan is dat het inderdaad ‘groeien om het groeien’ wordt: het gaat alleen om nog meer publiciteit.
Hierdoor wordt de groei betekenisloos: het gaat niet meer om groei op de lange termijn, maar om ‘korte pleziermomenten’. Uiteindelijk loop je het risico dat het op den duur helemaal fout gaat: een bedrijf verbruikt hierdoor middelen die het als start-up helemaal niet heeft. Als dat eenmaal gebeurt en dat zo door blijft gaan, loop je risico dat het op een gegeven moment te laat is, en je de deuren kunt sluiten.
Waarom doen bedrijven dit?
Er zijn genoeg bedrijven die in deze cirkel belanden of zijn belandt en hierdoor in de problemen komen. Waarom zou je als onderneming je beter voordoen dan je bent? Nou, omdat in het begin deze manier om te groeien veelbelovend lijkt: cijfers die hoog zijn klinken beter dan cijfers die ‘normaal’ zijn. Bedrijven die groei van 500% zonder marketing in het eerste jaar beweren of 5 miljoen investering krijgen door een simpele growth hack.
Ook al is dit waar, dit zou niet je doel moeten zijn.
Verder zijn cijfers over niet- authentieke groei makkelijker te verhogen dan die over groei die wel authentiek is. Ook zijn schrijvers gewend om zulke hoge cijfers te gebruiken, dus daardoor blijft het in stand.
Hoe voorkom je de cirkel van betekenisloze groei?
Niet ieder bedrijf is gedoemd om in deze cirkel te belanden: door een aanpassing van je denkwijze over groei, kun je dit voorkomen. Stop met denken aan ‘hoe krijg ik publiciteit’ en in plaats daarvan nadenkt over ‘waarom wil ik groeien’ en ‘hoe gaan we dit bereiken’.
Focus op je visie!
Als eerste: wat is je visie van jouw product of dienst? Wat wil je met je product en wie wil je bereiken? Dit moet je bedenken voordat je begint met discussie over hoe je het beste kunt groeien. Zet dit goed op papier, want dit is beslissend voor welke marketingstrategie je gaat gebruiken en hoe je het product in de markt gaat zetten.
Nadat je deze twee vragen over je product hebt beantwoord, kun je verder met ‘hoe gaan we dit bereiken’. Stel een plan op om je eerste 100 klanten te krijgen voor je product, en als dit gelukt is, bedenk dan een nieuw doel. Denk aan duizend klanten, en dan tienduizend klanten. Ook als je al duizend klanten hebt kun je een nieuwe feature of een aanpassing op een zelfde manier benaderen door weer 100 nieuwe ‘early adopters’ te krijgen van deze feature.
Stel ook een team samen dat gaat over de groei van jouw bedrijf: een groep met niet alleen marketing professionals, maar ook designers, engineers en data analisten. Zij kunnen samen oplossingen en ideeën creëren en zo voorkom je dat het teveel over alleen de data van je bedrijf gaat. Begrijp me niet verkeerd, data is heel erg belangrijk bij het nemen van beslissingen. Bij Online Boswachters is het een van de belangrijkste drijfveren bij onze klanten, maar zoals we zelf ook vaak zeggen ‘meten om te meten’ is niet goed.
Door een duidelijke visie en door doelen kun je voorkomen dat je in een eindeloze cirkel terechtkomt, want je wilt niet dat je bedrijf om zeep geholpen wordt door de eerst zo positieve groei.