Selecteer een pagina

In het afrekenmodel van de vergelijker Beslist zijn vanaf 1 juni veranderingen doorgevoerd. De grootste verandering is dat Beslist van het CPS (Cost Per Sale) model is afgestapt (voor nu). Het CPS model is pas medio 2014 doorgevoerd, maar kreeg erg veel kritiek van aangesloten webwinkeliers (waaronder grote namen zoals Fonq, Wehkamp, Coolblue en Bol.com). De voornaamste reden van de kritiek is het feit dat Beslist een conversiepixel op de bedankpagina wilde hebben waardoor ze konden meten voor hoeveel omzet Beslist gezorgd heeft. Het probleem alleen is dat omdat de conversiepixel bij elke bestelling ingeladen moest worden, dat Beslist inzicht kreeg in de totale omzet van de webwinkel. Ook de categoriëen en specifieke producten die het beste verkocht worden zijn dan bekend bij Beslist.

Wat houdt de wijziging in 1 juni nu exact in?

De veranderingen die sinds 1 juni doorgevoerd zijn kunnen voor verwarring zorgen voor webwinkeliers, omdat het imiddels al verschillende keren aangepast is. We hebben hieronder de opties voor je op een rij gezet. Belangrijkste wat je moet onthouden is dat het contract wat je hebt bij Beslist kunt blijven gebruiken.

stellingspecialist.nl

Zoals reeds gezegd, vind je de grootste verandering terug bij de kosten per klik. Beslist werkte voor 1 juni met meerdere soorten kliks, met de popupklik en de outclick. Veel webwinkeliers waren hier niet van op de hoogte. Vanaf 1 juni betalen webwinkeliers alleen nog voor de outclick naar hun webwinkel. Dus niet meer als de popup geopend wordt. Je betaalt alleen nog voor de klikken naar je webwinkel. De gemiddelde CPC lijkt hoger, maar voorheen berekende Beslist meerdere kliks terwijl dat er eigenlijk maar 1 bezoeker heeft geklikt naar je webwinkel. Het lijkt nu dus dat je CPC hoger uitvalt, maar deze is in meeste gevallen gelijk. Toch heeft Beslist voor iedere categorie een CPC ondergrens ingesteld. Dus gratis adverteren op Beslist bestaat daarom niet meer helaas. Volgens directeur Kees Verpalen zijn er veel slapende gratis accounts aanwezig en deze willen ze hiermee stimuleren om actief te blijven.

Je hebt een Starters Account?

In dit geval heeft je account vanaf 1 juni 2015 nog eenmalig 1250 gratis outclicks. Hierna krijg je de mogelijkheid om over te stappen op een Pro Account. Zolang je niet bent overgestapt zal je geen kosten betalen aan Beslist.nl. Er is geen verdere actie nodig als je zelf niets wilt veranderen.

Je hebt een Pro Account en maakte tot 1 juni geen kosten?

Je hebt nog geen kosten gemaakt omdat de CPC biedingen automatisch uit staan. Omdat deze automatisch verandert zijn op 1 juni naar het minimale CPC, ga je nu direct automatisch kosten maken. Niet lief, maar het is wel zo. Deze minimale CPC is afhankelijk van de productcategorie.

Om onvoorziene kosten te voorkomen kan je deze categorieën uitschakelen. Dit heeft wel als gevolg dat je account geen vertoningen meer zal krijgen. Alhoewel er verschillende bedrijven zijn die beweren dat ze nog gewoon vertoningen krijgen ondanks dat alles uitgeschakeld is.

Je hebt een Pro Account en maakte al wel kosten?

De categorieën waarin je op dit moment al actief bent, zullen actief blijven. Vanwege het minimale CPC bod is er een kans dat je kosten zullen toenemen. Eventuele categorieën met een €0,00 bod kan je best uitschakelen om onvoorziene kosten te vermijden.

Je hebt een CPS Account?

Het CPS model is vanaf 1 juni dus niet meer aan te vragen. Deze is waarschijnlijk weer beschikbaar in het najaar van 2015. Op de website van Beslist kun je de webwinkel daarvoor aanmelden. Maak je nu al gebruik van CPS in de oude situatie dan verandert er niks voor je.

Met deze veranderingen wil Beslist.nl meer grip en controle bieden voor het optimaliseren van jouw campagne. Wij hebben er onze vraagtekens bij. Er heerst veel onduidelijkheid bij webwinkeliers. Laat ons zeker weten hoe jouw ervaring is met het nieuwe systeem.

Dus nog even de wijzigingen op een rij:

  • Je betaalt alleen nog maar voor de outclicks (naar je eigen webwinkel) als je gebruik van het CPC model.
  • Je betaalt niet meer voor popupclicks.
  • Iedere categorie krijgt een minimum CPC, biedingen van €0,00 zijn niet meer mogelijk.
  • Een Starters Account heeft nog slechts eenmalig 1250 gratis outclicks.
  • Elke webwinkel met een Starters Account krijgt zijn eerste 1250 clicks gratis. Wanneer dit bereikt is krijg je de mogelijkheid om over te stappen naar een Pro Account.
  • De totale kosten zullen naar verwachting hetzelfde blijven. Dit komt doordat de pop-up clicks niet meer aangerekend worden.
  • CPS account is nu niet meer beschikbaar, onduidelijk wanneer Beslist dit weer gaat herintroduceren.